23. august 2018

Smil - dine kunder er på video
Af JOS. Svendsen, EMEA Communication Manager, Milestone Systems
I dag er der mange detailhandlerne, der mener, at det bedste angreb er et forsvar. Siden der forsvinder varer fra hylderne for mere end 100 millarder dollars om året på verdensplan, så er det naturligt at man vil begrænse tabene ved at bruge sikkerhedsvideo. Men dagens IP-videoteknologier kan også bruges til at fremme forretningen – det kræver kun, at man ændrer sin tankegang fra defensiv til offensiv.
Alle statistikker peger på, at tabene i detailhandlen stiger. PlanetRetail bedømmer tabet til 1,82% af det globale salg eller 100 millarder dollars.
Naturligvis skal dette tab mindskes. En af måderne til det er at anvende sikkerhedsvideo og andre sikringstiltag. Men forhindring af tab er ikke et tiltag, som direkte forbedrer konkurrenceevnen. Her er det andre parametre som kundeoplevelser og service, der er nogle af parametrene til at sikre bundlinjen. Og naturligvis skal konkurrenceevnen øges.
Så på en eller anden vis skal man både forøge kundeoplevelsen og mindske tab – og gerne med et minimalt brug af ressourcer. Det opfattes ofte som svært. I den konventionelle tankegang er kundeoplevelse og sikkerhed nemlig to modsatte poler. Men det behøver det ikke at være.
Video er mere end bare billeder
Med dagens netvræks-teknologi er digital video til detailbrug ikke bare en strøm af videobilleder. Og videoen står heller ikke alene. Der lagres ekstra oplysninger (metadata) sammen med videoen, sådan at man kan registrere informationer om tid, sted, kundeaktivitet, kundeflow og meget meget mere. Dermed kan man forvandle brug af video fra den traditionelle defensive funktion til også at have en forretningsmæssig fordel.
Investeringen i video-systemet optimeres dermed til også at være et vigtigt marketingsredskab. Ved at detektere hvordan kunderne bevæger sig fysisk rundt i ens forretning, kan man optimere placeringen af varer i butikken. Det er muligt at se, hvornår varer tages fra en hylde, og dermed kan man sikre en optimeret opfyldning af varer på hylderne. Men brugen af video kan måske være så enkel, at man checker forholdet mellem kunder, som kommer ind, og kunder der køber. Den sidste oplysning har man jo allerede i betalingssystemet. Alene ratio mellem kiggere og købere kan være værdifuld information, som det ellers ikke ville være muligt at få. For brug af video er mere end bare statistik. Siden oplysningerne opsamles direkte fra butikkens videosystem, kan man se kundetrends for den aktuelle butik. Det bliver muligt at følge, om in-store kampagner og reklamematerialer rent faktisk fungerer – i realtid.
Optimér forretningen
Et eksempel på brug af forretningsvideo er fast food restauranten KFC i New Zealand, hvor den daglige drift optimeres gennem brug af video, idet længden af køerne ved kasserne, generel renlighed i restauranten og kundeflow overvåges med henblik på at optimere kundeoplevelsen. Dermed kan personalets vagtplaner optimeres, procedurer for rengøring kan gøres bedre og indretningen i restauranten kan forbedres. Alt sammen faktorer der ellers ville have krævet massiv manuel indsats med spørgeskema og observatører på stedet. Og med spørgeskemaer vil det kun være muligt at få et overbliksbillede af situationen, i modsætning til videosystemet som konstant leverer vigtige marketingsinformationer.
Men det kræver. at videoteknologien er tænkt offensivt fra starten af. Et af de vigtigste elementer er, at man anvender den rigtige software i videosystemet. Det er nemlig softwaren, som giver alle de indtjeningsfokuserede muligheder med video-analyse og forretningsintegration. Uden ægte open platform software som Milestone Systems XProtect er det ikke muligt at skabe fleksible video-systemer, der aktivt kan udveksle og anvende metadata i en forretningssammenhæng. Dertil kræver det, at man fra starten af, ser mulighederne for at gå ud over den defensive brug af video og dermed forvandle video til et forretningsaktiv.
Men taktisk brug af video kræver også, at billedkvaliteten er optimal. Det betyder brug af HD-videokameraer i video-systemet. Traditionelle analoge videokameraer anvender lav opløsning simpelthen for at spare ressourcer. Det problem er væk med dagens digitale HD-kameraer, som kan levere knivskarpe billeder i høj opløsning, hvor det er muligt at se detaljer. Det betyder for eksempel, at man kan se, om en kunde sætter en vare tilbage på grund af utydelig prismærkning.
For at få en forretningsfokuseret løsning er det nødvendigt at have en aktiv dialog med den valgte leverandør af video-systemet, sådan at man ikke kun fokuserer på sikkerhedsmulighederne i kravsspecifikationen, men også indføjer mulighederne for taktisk brug af video som et redskab til at støtte og udvide forretningen.
Udsigterne er positive
Når vi færdes til daglig iblandt Milestones voksende ekosystem af partnere, ser vi virkelig en vilje til at netop at redefinere video til et forretningsaktiv, der går længere end sikkerhed. Og det er glædeligt at se, at indsatsen giver resultater i markedet.
Alle indikatorer peger på at de handlende gerne vil skifte deres analoge kameraer ud med netværkskameraer. Begrundelserne siger, at de gerne vil have adgang til overvågningsbillederne over internettet, fordi de ønsker en bedre billedkvalitet, og fordi de netop gerne vil kunne koble deres forretningsapplikationer til kameraerne.
Derfor tror vi, at synet af videokameraer i en butik fremover vil signalere, at butikken aktivt satser på også at bruge video til forbedre forretningen, og ikke kun anvende video til sikkerhed.